Zmírněte příznaky menopauzy cvičením jógy

Menopauza je zcela přirozeným procesem v životě každé ženy. Nejedná se o nemoc, ale o přechodnou fázi do nové éry, ve které se vzdáváme zuřivějších fyzických aktivit z dřívějších let a dáváme šanci uvolněnějšímu přístupu. Kolísání hormonů a následné symptomy doprovází každou fázi našeho biologického života, přičemž se změny projevují na všech úrovních: fyzické, emocionální i té duchovní.

Puberta, porod a menopauza – každá z těchto fází nám pomůže pochopit sama sebe a zapracovat na svém já. Jóga je systém, jenž nás nutí, abychom byly přítomny a setkaly se se vším, co v našem životě nastane, s laskavostí a zvědavostí. V době, kdy může být vztah s naším tělem zmatený, nám právě jóga dává možnost více se hýbat a užívat si života.

Jaké změny cítí naše tělo?

Změny hormonálních hladin a menstruačního cyklu začínají asi 6 let před menopauzou a nazývají se perimenopauza. Během této doby se mohou objevit příznaky, včetně nepravidelného menstruačního krvácení, návalů horka, nočního pocení, výkyvů nálady, sníženého libida či nespavosti. Snížení estrogenu je také spojeno se ztrátou elasticity a suchosti kůže, včetně suchosti vaginální. Symptomy často pokračují až rok nebo více po posledním menstruačním období.

Po menopauze již vaječníky neprodukují progesteron a hladina estrogenu dramaticky klesá. Po několika letech se uvolňování estrogenu z vaječníků zcela zastaví. Stále máme zásoby estrogenu v tukových buňkách a zejména v „ženských oblastech“, jako je pánevní dno a stehna, což je důvod, proč může být vstup do menopauzy s malou nadváhou zdravější než podváha. Jóga nám může pomoci oslavit vlastní tvar těla.

Stres a menopauza

Snížení chronického stresu, a tudíž i hladiny stresového hormonu kortizolu, je klíčovým faktorem menopauzy. Estrogen může být stále produkován tukovými buňkami přeměnou testosteronu z nadledvinek. V případě dlouhodobého stresu a únavy nadledvinek může být tento zdroj estrogenu ovlivněn, ochrana jejich zdraví také podporuje činnost štítné žlázy - snížená funkce je běžná v období menopauzy a symptomy jsou podobné. Jóga pomáhá snižovat stres a úzkost, čímž může pomoci řešit kořenové příčiny symptomů, ale také dlouhodobé zdraví prostřednictvím podpory hormonů.

Ochrana ženského srdce

Po menopauze jsou ženy vystaveny stejně velkému riziku srdečních onemocnění jako muži. Estrogen také přispívá ke snížení „špatného“ cholesterolu, cévnímu a srdečnímu zdraví, takže klesající hladiny představují rizikový faktor. Mnohé z jógových pozic – jako jsou inverze či dopředné náklony – pomáhají srdce dostat do klidu a zároveň podporují krevní oběh. Plné dýchání (s patřičným důrazem na uvolnění) také zpomaluje srdeční tep, zvyšuje okysličování a podporuje cirkulaci do kůže a folikulů.

Jóga a menopauza

Jógové cvičení pro období menopauzy je navrženo tak, aby se co nejvíce zaměřilo na zvýšení oběhu v pánevní oblasti a povzbuzení povědomí o měnících se stavech energie a teploty. Speciální sestavy mohou být prováděny jako celek nebo rozebrány do jednotlivých pozic pro případ, že potřebujete odstranit konkrétní symptomy či jako fyzickou meditaci pro spojení se změnami těla.