Návyky zdravého životního stylu během menopauzy

Menopauze se nevyhnete. Ve většině případů se nemůžete vyhnout ani příznakům, které jsou s přechodem spojené, dobrou zprávou však je, že existují způsoby, jak nepříjemnosti během menopauzy minimalizovat či se jim úplně zabránit. Hlavní roli hrají životní návyky, které byste měla směrovat ke svému zdraví prostřednictvím cvičení, vyvážené stravy a zanechání kouření.

Prospěšné cvičení

Pravidelný pohyb poskytuje ženám procházejícím menopauzou řadu specifických výhod. Pomáhá jim omezit menopauzální přibývání na váze, stejně jako je chrání před
onemocněním srdce, cukrovkou a osteoporózou. Cvičení může snížit výkyvy nálad a stres, a dokonce pomáhá zmírnit i nepříjemné návaly horka.

Nejdůležitější je vybrat si cvičení, které vás baví a které odpovídá vašemu fyzickému stavu. Pro ženy v období klimakteria je nejvhodnější jogging, plavání nebo jóga – sporty, které nejsou extrémně náročné na klouby a většinu žen baví i dlouhodobě. Obecně je nejlepší cvičit každý den po dobu 30 minut. Před zahájením cvičebního programu se však poraďte se svým lékařem.

Cvičení, která posilují svaly pánevního dna (nazývaná Kegelovy cviky), jsou velmi užitečná pro ženy ve všech životních fázích. Tato cvičení posilují svaly, které ovlivňují močový měchýř, střeva a dělohu, a jejich pravidelné provádění může pomoci zlepšit močovou inkontinenci.

Vyvážená strava

Zdravá strava nejenže významně snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění, ale také omezuje přírůstek hmotnosti mnoha žen během menopauzy. Kromě zaplnění jídelníčku celozrnnými výrobky, ovocem a zeleninou, nezapomeňte zařadit také vápník a vitamín D. Tyto živiny hrají klíčovou roli při udržování zdraví kostí a prevenci osteoporózy během postmenopauzy. Pokud je vám více než 50 let, měla byste denně přijímat nejméně 1 200 mg vápníku a 800 IU vitamínu D podle doporučení Národní nadace pro osteoporózu.

Přestaňte kouřit

Kromě zjevných zdravotních rizik představuje kouření také řadu problémů specifických pro ženy v přechodu. Zvyšuje pravděpodobnost, že se u vás rozvine srdeční onemocnění a osteoporóza a zhorší se návaly horka. Kouření může také vést ke komplikacím, pokud se rozhodnete užívat léčbu menopauzy, jako je hormonální terapie.

Nikdy není pozdě zavádět zdravé životní návyky do každodenního života. Tyto změny nejen zlepší příznaky menopauzy, ale mohou také výrazně zlepšit celkovou kvalitu života.