Jak menopauza ovlivňuje sexuální apetit?

Menopauza může v těle ženy způsobit fyzické i emocionální změny, které ovlivňují i sexuální život. Intimní problémy jsou u žen v menopauze velmi časté, což jasně dokazuje negativní vliv klimakteria na ženské libido. Snížená sexuální touha je přitom nejčastěji způsobena sníženou hladinou estrogenu, která může utlumit vzrušení a mít za následek i bolestivější styk.

Podle výzkumů jsou hlášeny sexuální problémy u 68 až 86,5 % postmenopauzálních žen.

Proč menopauza ovlivňuje libido?

Snížená hladina estrogenu může mít za následek snížení průtoku krve do pochvy, což může způsobit, že se tkáně pochvy a stydkých pysků stanou tenčími. Vaginální atrofie také vede ke snížení míry citlivosti na sexuální stimulaci. Snížený průtok krve rovněž ovlivňuje vaginální vlhkost a celkové vzrušení. Ve výsledku má žena potíže s dosažením orgasmu a styk může být nepříjemný až bolestivý, čímž se automaticky vytrácí i touha po jeho praktikování.

Viditelné i skryté změny

Libido mohou ovlivnit tak další fyzické změny, které se ve vašem těle během menopauzy odehrávají. Mnoho žen v přechodu přibývá na váze a nepohodlí v novém těle zároveň snižuje jejich touhu po pohlavním styku. Velmi nepříjemné jsou i návaly horka a noční pocení, které mohou způsobit pocit únavy a celkového vyčerpání z každodenní rutiny.

Kolísání hladiny hormonů během perimenopauzy a menopauzy může také ovlivnit duševní zdraví ženy. Na vině je zároveň stres, který zvláště v období kolem 50 let vyvstává v souvislosti se změnami v rodině (péče o stárnoucí rodiče, odchod dětí z domova) či práci. Výkyvy v hladinách hormonů, kterými může žena během menopauzy začít trpět, způsobují často podráždění a v krajních případech mohou vést až k depresím.

Existuje řešení?

I když symptomy zřídka odcházejí samy od sebe, můžete se o zmírnění nepohodlí a zlepšení sexuálního života pokusit vhodnou léčbou. Tu by vám měl doporučit především váš gynekolog, podle druhu a míry problémů i celkové anamnézy. Pomoci si však můžete několika snadnými triky i vy sama:

1. Zvlhčujte 

Sex v menopauze je nepříjemný, protože vagína nevytváří dostatečnou vlhkost. Jednou z možností je její doplnění, a to buď komerčními lubrikačními gely nebo organickými produkty, jako je ghee či kokosový olej, který vyhovuje především ženám, které se rozhodly zavrhnout chemickou kosmetiku.

2. Zpomalte

Vaše intimní partie regulují úroveň vlhkosti především na základě vašeho vzrušení. Pokud máte s pohlavním stykem problém, promluvit byste si měla nejprve s partnerem o tom, co se vám nejvíce líbí a jak může on sám pomoci k tomu, abyste se cítila dobře. Vyhraňte si čas na předehru a relaxaci, která vám zaručeně pomůže zvýšit i úroveň vzrušení.

3. Nedrážděte sliznice

Věděla jste, že parfémovaná mýdla, sprchové gely, ale i časté sprchování či koupání v horké vodě může způsobit nepříjemné pálení nebo svědění a tím i zhoršit pocit suchosti? Vyhněte se chemické kosmetice a ve sprše používejte výhradně hypoalergenní přípravky pro citlivou pokožku. Svůj klín myjte maximálně šetrnými intimními mýdly, aby se mohl sám vyčistit.

V případě, že se vaše nepohodlí nepodaří zmírnit a váš sexuální život je stále na bodu mrazu, neodkládejte konzultaci se svým gynekologem. Ten vám může doporučit například klasickou  hormonální substituční terapii nebo užívání přírodních doplňků s fytoestrogeny, které navrátí vašemu tělu normální hormonální rovnováhu.