Jak udržet svou psychiku v pohodě během menopauzy?

Pro většinu žen je období menopauzy velmi stresující. Mohou za to z velké míry hormonální změny a z nich vyplývající nepříjemné symptomy, jako jsou návaly horka nebo špatný spánek. Kromě toho však dochází k novým rodinným a osobním situacím – například odchodu dětí z domova, smrti rodičů, změnách v kariéře či problémům v partnerských vztazích.

Chronický stres není dobrý pro nikoho. Podepsat se může i na vašem zdraví, kde často způsobuje zvýšení krevního tlaku a srdeční frekvence, bolesti hlavy, reflux žaludku, úzkost až depresi i vyšší riziko srdečních onemocnění. Existují také domněnky o tom, že chronický stres ovlivňuje imunitní systém, což vás činí náchylnější k nejrůznějším onemocněním, infekcím a dokonce i rakovině. Abyste uchovala své pevné zdraví i fungující vztahy, měla byste se proto obzvlášť v přechodu soustředit na uvolnění vaší mysli. Způsobů je hned několik.

Dostaňte se do uvolněné nálady

Abyste si svůj odpočinek mohla užít se vším všudy, musíte se nejprve opravdu uvolnit. A to i přesto, že jste měla rušný den. Pokud se cíleně snažíte relaxovat poprvé, může být pro vás z počátku trochu obtížné odvést myšlenky od rutiny každodenního života. Nejlepší je vyhledat vám příjemné místo, kde budete mít absolutní klid. Pak už stačí zvolit jakoukoli aktivitu, při níž se cítíte dobře. Můžete poslouchat uklidňující hudbu nebo se vrátit k manuální činnosti, kterou jste dříve tolik milovala – pletení, malování nebo péči o zahrádku. Jakmile necháte odplout své myšlenky, zjistíte, že se vaše nálada minutu od minuty lepší.

Relaxace vám pomůže i při problémech s usínáním. Dvě hodiny před spaním si můžete zalézt do postele, ztlumit světla a zkusit se uvolnit. Velmi osvědčenou metodou je čtení, které aktivuje vaši představivost a zanechá ve vás pozitivní náladu, kterou si odnesete i do spánku. Navíc určitě z vlastní zkušenosti víte, že při čtení se nejlépe usíná.

Dejte si šálek čaje

Teplý bylinkový čaj, zejména heřmánkový, má skvělé uvolňující a uklidňující vlastnosti, díky nimž můžete prožít svůj den i noc v harmonii. Na černé čaje zapomeňte, kofein by vám bránil usnout a ještě by podporoval vaši nervozitu.

Uvolňující koupel

Není nic lepšího, než si po náročném dni dopřát dlouhou horkou koupel. Večerní lázeň vám pomůže s bolestmi svalů i ucpanými dutinami. Stačí přidat trochu koupelové soli nebo přírodního éterického oleje, jehož vůně je vám příjemná. Koupel si zkuste co nejvíce užít – klidně zapalte svíčky, vezměte si s sebou knihu nebo zapněte hudbu. A relaxujte!

Dýchejte

Stimulované dýchání může být použito k uklidnění fyzických i emočních reakcí vašeho těla. Dýchání do žaludku nebo pod bránici zvyšuje kapacitu plic, takže do svého těla dostanete více kyslíku, což bude mít na vaši psychiku také výrazný uklidňující účinek. Cvičit byste měla pravidelně, vyzkoušet přitom můžete hned několik technik – rytmické dýchání, při němž se snažíte svůj dech především zpomalit a harmonizovat; hluboké dýchání prohlubující nádech i výdech s cílem naplnit vzduchem břicho; a vizualizované dýchání, kde kombinujete svůj dech s představivostí. Tato poslední technika je účinným druhem meditace, který se často praktikuje i při józe.

Žijte zdravě!

Vyvážená strava, pohyb, ale i dostatek spánku bude mít na vaši náladu blahodárné účinky. Nejen, že pravděpodobně utlumíte nepříjemné projevy menopauzy, budete mít také více energie se vypořádat s těžkostmi, které vás v každodenním životě mohou potkat. Pozitivní mysl může fungovat jen ve zdravém těle, proto se o sebe náležitě starejte a věřte v dobré zítřky.